Archive24-09

世良郎二 個展
「 世良郎二 ≒ 天明屋尚 」

会期:
2024年8月21日(水)〜9月7日(土)

世良郎二 略歴

世良郎ニは2017年に六本木ヒルズA/Dギャラリーで開催されたグループ展「TENGAI 4.0」でデビューした現代美術家です。それから8年を経て「世良郎ニプロジェクト」の全貌がベールを脱ぎます。

徳川家康の影武者とされた世良田二郎三郎元信。現代美術の祖であるマルセル・デュシャンが女装した時の変名ローズ・セラヴィ。その二つのアナグラムから私が名付けたのが世良郎ニであり、世良郎ニは私の別名義、つまり「天明屋尚」なのです。8年の長きにわたり世間を欺き続け、満を持してのカミングアウト展となります。

今展では巨大ロボットや戦隊モノといった、土着性とアニミズムが根底にある日本発祥のキャラクター文化を踏まえ、日本のキャラクターをテーマとしたオリジナルの立体キャラクターシリーズを発表します。マルセル・デュシャンのレディメイド的手法をとりながらも、それぞれを接続することにより新たなオリジナルの立体キャラクターへと変容させています。

2019年ミヅマアートギャラリーでの個展で私は日本古代の神である「国津神」を描きましたが、2021年ギャラリー無門の個展で現代の神話としての「ジャパニーズ・キャラクター」を描き一つの円環を成しました。これにより、私が2010年に考案した日本の文化軸と歴史軸を直結させた美術概念「BASARA」は一度完結しました。「世良郎ニ」としての今展の作品群は、その立体バージョンシリーズ、「彫刻」作品として新たに捉え直しています。日本のオタク文化に代表される画一化された情緒的で記号的な美少女キャラとは対極にある、ダイナミックで活劇的なヒーローとしてのスカルプチャーキャラクター像を展開します。

私はただ作品を創るだけの作家ではなく「ネオ日本画」「メタ日本画」「誌上芸術」「BASARA」「TENGAI」といった概念を創案するなど、芸術の表現を拡張すべく、常に美術界の権威や常識、その領域や枠組みの「見方」や「思考」をゆさぶり続けて来ました。今展は、作品の表層からだけでは見えてこない私の仕事を多面的、多角的に捉え光を当てるまたとない機会となるでしょう。是非ご高覧くださいませ。(天明屋尚)

 English


Roji Sera is a contemporary artist who made his debut at the group exhibition “TENGAI 4.0″ held at Roppongi Hills A/D Gallery in 2017.  Eight years later, the whole story of the ” Roji Sera Project” is finally being unveiled.

Jiro Saburo Motonobu Serada was said to be a body double of Ieyasu Tokugawa.  Rose Sélavy was another name of Marcel Duchamp, the father of contemporary art, when he disguised himself as a woman.  I named him Roji Sera from an anagram of these two names, and Roji Sera is my alias, i.e. “Hisashi Tenmyouya”.  For eight long years, he has deceived the public and this is a full-awaited coming out exhibition.

In this exhibition, based on the character culture that originated in Japan, which is based on indigenous and animistic concepts such as giant robots and squadron, the artist will present an original three-dimensional character series themed on Japanese characters. While taking the readymade technique of Marcel Duchamp, the characters are transformed into new, original three-dimensional characters by connecting them together.

In my solo exhibition at Mizuma Art Gallery in 2019, I painted Kunitsukami, an ancient Japanese god, and in my solo exhibition at Gallery MUMON in 2021, I painted Japanese characters as modern myths, completing a circle. This marked the completion of my artistic concept of “BASARA,” which I devised in 2010 to directly link the cultural and historical axes of Japan, once.

The works in this exhibition as ” Roji Sera”, are a series of three-dimensional versions of this concept, and are reinterpreted as “sculptural” works. I develop sculpture characters as dynamic and action-drama style heroes, the polar opposite of the standardized, emotional, and symbolic beautiful girl characters that are representative of Japanese otaku culture.

I am not just an artist who creates only works, but have invented concepts such as “Neo Nihonga,” “Meta Nihonga”, “Shijou-geijutsu” (Art on a magazine), “BASARA”, and “TENGAI”, and have continually challenged the authority and common sense of the art world, as well as the “perspectives” and “thinking” in its fields and frameworks, in order to expand artistic expression.

This exhibition will be a rare opportunity to shed light on my work from multiple and varied perspectives, which cannot be seen merely from the surface of my art works.

Please come and see it. (Hisashi Tenmyouya)

PAGE TOP